Els convidats

0


Emili Teixidor (Roda de Ter, 1932 – Barcelona, 2012) fou un escriptor i pedagog. Premi Nacional de Literatura i Premio Nacional de Literatura de Literatura infantil y juvenil. Guardonat també, entre altres premis literaris, amb la Creu de Sant Jordi.

Emili Teixidor compaginà, a partir dels setanta, la seva tasca com a docent amb la seva participació en revistes infantils com Cavall Fort, Tretzevents i Oriflama. I també col·laborà en diaris i revistes. Més endavant també va escriure guions per a ràdio, televisió i cinema i adaptacions teatrals.

Inicià la seva producció literària amb les novel·les infantils i juvenils, entre les que sobresurten L'ocell de foc i la sèrie de novel·les de la formiga Piga. Pel que fa a la narrativa per al públic adult, és la novel·la Pa negre (2003) la que més reconeixement de crítica i públic ha obtingut. Aquesta novel·la va ser adaptada al cinema per Agustí Villaronga.
Les seves obres, traduïdes al castellà, el francès, o l'italià entre altres idiomes, solen estar ambientades a la comarca d'Osona, lloc on l'autor passà la seva infantesa, i se centren en temes referents a la situació social del moment, tals com la Guerra Civil Espanyola i la postguerra.


"Són les figures que menen i aixopluguen les històries petites que condueixen a la història gran. Els pobles tenen una memòria, més llarga i més fonda que la història oficial"

Els convidats torna al temps i als llocs de Pa negre, i que abans ja s'havien explorat a Retrat d'un assassí d'ocells, l'ambient opressiu i callat de la postguerra. Aquell feixisme quotidià, allunyat de les proclames i les desfilades, aquell egoisme arrelat amb enveges i represalies. 
La novel·la és una composició coral amb un reguitzell de personatges oprimits per desitjos i frustracions. Un compendi de l'obra de Teixidor, nous matisos, noves mirades a una realitat que l'autor va viure i que el marcà per vida i que impregna tota la seva obra literària.




Selecció de webs
Emili Teixidor a la Viquipèdia
Emili Teixidor parla de "Els convidats" a Els Matins amb Josep Cuní (TV3)
Emili Teixidor convidat al programa Alexandria amb Màrius Serra (TV3)

Tertúlia sobre Emili Teixidor a Els matins de Tv3 (20-06-2012)
David Castillo i Enric Masllorens parlen sobre Emili Teixidor a L'entrevista 3/24 (20-06-2012)


Programa Mil paraules 
(un micro espai de recomenacions literària a càrrec d'Emili Teixidor)
Emili Teixidor entrevistat per Terenci Moix al programa "Terenci a la fresca"


Tràiler de la pel·lícula Pa negre



Vols participar en el club de lectura? Vols comentar les lectures proposades amb altres lectors i lectores? Inscriu-te al club formulari d'inscripció.

Related Posts:

  • Cloenda Club de lectura Llibre ObertLa lectura: aliment per l’ànima dels lector@s. Imatges de la fi de temporada del Club de lectura Llibre Obert. … Read More
  • Llibre Obert – Comentaris Últim patriarca L’Últim patriarca de Naját El Hachmi, premi Ramon Llull 2008 ens relata una rebel·lió personal contra l’ordre familiar establert. A cavall entre dues cultures la protagonista descriu les relacions amb el seu pare, el patria… Read More
  • Llibre Obert: Calendari de trobades i lectures Durant l’agost ja podeu passar per la biblioteca i recollir el primer llibre del nou curs lector. (No us oblideu de portar el carnet de soci de la biblio!). Amb el primer llibre: L’últim patriarca de Najat El Hachmi rebreu… Read More
  • Llibre Obert – Comentaris Sota la pols A Sota la pols, premi Sant Jordi 2000, Jordi Coca ens presenta el final de la infantesa d’un nen, de qui no sabem ni el nom, a la postguerra espanyola. El paisatge gris, el territori obscur, la nit fosca i insondable, el fr… Read More
  • Club de lectura - Llibre Obert !-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Verdana; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:536871559 0 0 0 415 0;} /… Read More

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Comenta!