Claudi Salom i Morera

0

Aquest 2021 es compleix el 140è aniversari del naixement de Claudi Salom i Morera, compositor i director musical d’important vinculació amb Calella des dels inicis del segle XX. I principal impulsor de l’ensenyament musical a la nostra població.

Claudi Salom va néixer a Barcelona el 1881. Estudià a Barcelona i a Terrassa amb el mestre Francesc Pérez-Cabrero. Als 18 anys, Claudi Salom quedà orfe de pare.
El pare, sabater i també músic, va tenir notable influència en la carrera artística del seus fills, ja que el germà de Claudi, Pere Salom, fou poeta, a part d’un destacat regidor del consistori de Terrassa abans de la dictadura de Primo de Rivera.
El 1911 neix el primer fill de Claudi Salom, el futur compositor Claudi Salom i Balasch, que va morir a la guerra, el 1938.
A Palma de Mallorca, treballant en produccions teatrals, un Claudi Salom vidu coneix la que serà la seva segona esposa: Francisca Romaguera i Salvà, originària de Llucmajor.
Els anys 1922 i 1925 neixen, respectivament, les seves filles Maria Teresa i Llúcia.

Claudi Salom inicia la seva relació amb Calella durant unes actuacions de la companyia de sarsueles en què treballava. La companyia va actuar al Cinema Glòria, instal·lat a l’edifici del Centre Obrer del carrer Nou (actualment carrer de Miquel Cuní).
L’any 1915 Claudi Salom funda l’Acadèmia de música on imparteix classes de piano, violí, trompeta...  L’Acadèmia esdevé pedrera de músics i cantants, molts d’ells intèrprets recurrents de les  representacions d’operetes i sarsueles que es feien a la sala La Constància (futura Sala Mozart).
La relació entre Claudi Salom i Calella es consolida. Claudi Salom col·labora amb Josep Andreu i Gay en la posada en escena d’una sarsuela per la companyia La Pau Social (encarregats de les representacions dels “Pastorets” a la nostra població des de l’inici de segle). El mestre Claudi Salom s’ocupa de la direcció musical d’aquesta primera obra lírica interpretada per membres “locals” de La Pau Social i en una sala “nostrada” com era La Constància.
El 1927 la família Salom-Romaguera compra la sala La Constància i la bateja amb el nom que duu encara avui: Sala Mozart.
Passada la guerra civil, Claudi Salom reprèn la tasca educativa d’interpretació musical i cant, alhora que treballa i col·labora en representacions de sarsuela i altres projectes musicals.
Tot i l’esporgada, en forma de presó o desterrament que pateixen notables veus com Emili Vendrell o Jesús Royo, la popularitat de la sarsuela fomenta el caliu pel cant líric. Les orquestres d’aquestes representacions que es feien a Calella estaven formades habitualment per músics locals, la majoria dels quals havien passat per les classes de Claudi Salom.



El mestre Salom també va ser el promotor del Patronat local d’Homenatge a la Vellesa i el promotor de l’actual festa de Santa Cecília a Calella.

Claudi Salom i Morera va morir el 26 de juliol de 1970, a Calella.


La seva Acadèmia de música és avui el Centre Musical Can Salom, que amb la seva filla Maria Teresa al capdavant i amb el tenor maresmenc Albert Deprius com a director, segueix la tasca de Claudi Salom: fer arribar la música a tothom.

Descarrega’t la partitura “Souvenir d’un Rêve”. Un partitura dedicada de Claudi Salom a la seva alumna Mª Victoria Geli.

Fonts consultades:
· Testimoni de Maria Teresa Salom i Romaguera
· Cordón i Soler, Joan. Amunt el teló. Crònica del teatre a Calella. Llibreria La Llopa, S.L. 1997

Related Posts:

  • Francesc de Paula Sellés i Vilaró Us presentem un nou article de divulgació de la Col·lecció Local fruit del treball d’investigació del personal de la biblioteca. En aquesta ocasió es tracta de l’arquitecte Francesc Sellés. Una casa no és solament l’ed… Read More
  • Carta d’un calellenc des de Nova York, maig de 1824 Us presentem un nou article de divulgació de la Col·lecció Local fruit del treball d’investigació del personal de la biblioteca. En aquesta ocasió es tracta d’un esbós biogràfic de Tomàs Gener encapçalat per un carta, un… Read More
  • Lluita grecoromana a casa nostra Us presentem un nou article de divulgació de la Col·lecció Local fruit del treball d’investigació del personal de la biblioteca Can Salvador de la Plaça de Calella. En aquesta ocasió descobrim a tot un campió de lluita grec… Read More
  • Un regal Avui que és dia de regals, us volem compartir un regal que ens han fet: una poesia inèdita de Laia Noguera. Podeu seguir-la al seu bloc També trobareu obra seva, a la biblioteca COM UN ARBRE Perquè tot forma part de … Read More
  • Mossèn Francesc Gay i Coll Va néixer a Calella l’any 1887 i s’ordenà sacerdot a Tortosa el 1911. Durant setze anys fou vicari de diverses parròquies: Cassà, Palamós, Sant Esteve de Bas i Palafrugell. El 1927 fou nomenat rector de la Pinya, … Read More

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Comenta!